Universe er en naturvidenskabelig oplevelsespark i Nordborg. Tidligere kendt som Danfoss Universe, men i 2013 skiftede parken navn og blev til en selvejende fond. Hos Universe kan besøgende gennem leg, blive klogere på naturvidenskab, teknologi og iværksætteri. Parken har hvert år besøg af mange tusinde børnefamilier og skoleelever.
I Universe findes et univers dedikeret til Virtual Reality. Virtual Reality er en computerskabt illusion, som skaber en fiktiv verden, som man ved hjælp af VR briller kan være en del af. En af oplevelserne i dette univers, er VR Bumper Cars, som er radiobiler med VR briller på, her kører man rundt i en virtuel verden og bekæmper vira, sammen med andre på banen.
Vi besøgte Universe sammen med Bo, som er projektleder hos Universe. I forbindelse med VR Bumper Cars, har Max Fodgaard A/S leveret to KITO EQ 500kg el-kædetaljer eller el-taljer, som de også kaldes. Én af disse el-taljer hænger over banen, hvor radiobilerne kører. El-taljen bliver brugt til at løfte radiobilerne op, for at besigtige dem, på banen. El-taljen betjenes via radio styring fra AUTEC og er typen air A6.
Skal radiobilen have en større gennemgang eller reparation, køres de ind i teknikrummet, hvor den anden KITO EQ 500kg el-kædetalje hænger. Denne bruges til at løfte bilen til og fra arbejdspositionen, hvor den gennemgående besigtigelse finder sted.
Fælles for begge KITO EQ taljer er det den indbyggede frekvensomformer som sikrer en skånsom håndtering af bilerne ved service. Bo nævner at han er meget glad for Kito begge el-taljer og, at de er nødvendige for at kunne udføre besigtigelse på radiobilerne.
Bo fortæller ”Ved Max Fodgaard fik vi både hurtig og professionel rådgivning. Sammen fandt vi en løsning, som er helt perfekt til vores behov – særligt ift. kædetaljernes kompakte størrelse og skånsomme løft. Vigtigst af alt så betød rådgivningen, at vi fik den rigtige løsning allerede i første huk”.
Hvad er en el-talje?
Taljer kan bliver forsynet med mange forskellige kraftkilder. En af dem er elektricitet.
Rundt omkring i verden kan elektricitet leveres i meget forskelligt. I Danmark (EU) har man valgt to slags:
- Enten 1 x 230 volt, 50 Hz
- 3 x 400 volt, 50 Hz
El-taljer er mest almindelige som el-kædetaljer, men de findes dog også som el-wiretaljer. Til industrielt brug benyttes især el-kædetaljer, som er relative små, nemme at vedligeholde, økonomisk attraktive og lette at konfigurere på et værksted. Ønskes store byrder løftet, vil en el-wiretalje være et godt valg, da de eksempelvis kan opretholde en høj hejsehastighed ved stor kapacitet.
Sådan håndteres en el-kædetalje
En el-kædetalje kan blive betjente på tre forskellige måder. Den mest almindelige er ved et kabelhængt styretryk. På et styretryk er der altid monteret en nødstopsknap en række betjeningsknapper, som alle har forskellige funktioner. Der vil altid være op/ned funktion, men styretrykket kan sagtens også indeholde knapper for løbekat og krankørsel. Nogle har desuden dobbelt funktion som er især er 1 eller 2 hastigheder. Mange el-kædetaljer kan også være monteret med en radiostyring, som indeholder de samme funktioner som styretrykket, men giver fordelen ved at operatøren ikke behøver at være i nærhed af taljen. El-kædetaljer kan være betjent automatisk eller halvautomatisk. Dette især, når mange gentagende løft skal foretages.
Hvilken el-kædetalje skal du vælge?
For et komplet el-taljeprogram har vi valgt to brands, som supplerer hinanden godt. El-kædetaljer og el-wiretaljer fra Stahl CraneSystems, som kan bruges til mange forskellige opgaver ift. indbygningshøjde, ex-områder, overfladebehandling, non standard strømforsyning o.l.
El-kædetaljer fra Kito er små og lette i 230 volts udgaven og benyttes især til montageopgaver, mens de større 400 volts el-kædetaljer bruges til gentagende opgaver, opgaver med maget lang hejsehøjde og øvrige opgaver, som kræver det yderste af udstyret.
Er du i tvivl om hvilket elektrisk hejseværk som passer til jeres brug? Så kontakt endelig vores eksperter i kranafdelingen for en uforpligtende snak. Så finder vi den bedste løsning til jer.